Säännöt

Seuraavat tekstit ovat laatineet Annastina N., Jenna N., Annu H. ja Ulla K. Kiitos heille!

Tekstiä muokannut Hämäränkodin tarpeisiin Katri P.

Larppaus on sosiaalinen kontaktilaji, mistä syystä yhteiset pelisäännöt ovat tärkeitä ongelmatilanteiden välttämiseksi ja niiden tullessa eteen. Ilmoittautumalla peliin hyväksyt nämä säännöt ja sitoudut noudattamaan niitä parhaasi mukaan. Säännöt käydään läpi sekä workshop-päivänä että pelipaikalla.

Epel Larpin sivuilta löytyy lisäksi yleispätevät ja hyvin aloittelijaystävälliset säännöt yhdistyksen alla järjestettäviin larppeihin. Näiden sivujen sisältö pätee tässä tapahtumassa Epelin sääntöjen ja mallinnusohjeiden yli mahdollisten poikkeavuuksien osalta.

Lue lisää: Yleiset säännöt (Epel Larp ry)


Suomen laki & järjenkäyttö

Pelissä noudatetaan Suomen lakia ja tervettä järkeä. Osallistumalla peliin kaikki sitoutuvat noudattamaan näitä sääntöjä.

Vastuullisuus

Kaikki osallistujat ovat vastuussa omasta toiminnastaan itselleen ja toisille. Pelinjärjestäjä ei ole välillisesti vastuussa mistään osallistujien tekemästä eikä mahdollisesti heille tai heidän omaisuudelleen tapahtuvasta vahingosta, myöskään alaikäisten pelaajien kohdalla. Pelintekijätiimi kuitenkin huolehtii, auttaa ja toimii selvittelijänä ongelmallisissa tapauksissa ja ottaa tarpeen tullen yhteyden huoltajiin.

Vakuutukset

Pelaajia ei ole vakuutettu järjestäjien toimesta, eli jokaisella on oltava voimassa tarvitsemansa ja haluamansa koti-, sairas- ja matkavakuutukset. Kaikki ovat korvausvastuussa toisille, toisten omaisuudelle tai pelipaikalle vahingossa tai tahallaan aiheuttamistaan vahingoista.

Toisten huomioonottaminen

Toiset pelaajat ja heidän rajansa tulee ottaa kaikessa toiminnassa huomioon ja eläytymisestä huolimatta muistaa, että jokaisen hahmon takana on pelaaja, joka haluaa myös pitää hauskaa. Koko tapahtuman tarkoitus on tuottaa mahdollisimman hyvä elämys mahdollisimman monelle pelaajalle (mieluiten ihan kaikille!), mistä syystä oma mahdollinen voitontahto ja kunnianhimo on tarvittaessa osattava asettaa sivuun. Kunnioita toisten rajoja, äläkä esim. koske toisen intiimialueita (takapuoli, rinnat, jne.). Toisten ja pelipaikan omaisuutta tulee käsitellä hyvin ja korvata mahdolliset vahingot. Jos kuka vain pelaaja tai pelintekijä käyttäytyy huonosti tai epämiellyttävästi, eikä lopeta pyynnöstä (tai et halua/uskalla itse pyytää lopettamaan), ota yhteys pelinjohtoon tai erikseen ilmoitettavaan tukihenkilöön.

Off-game & peliohjeet

Kun peli alkaa, kaikki ovat oletusarvoisesti in-game eli näyttelevät ja eläytyvät hahmoihinsa, kunnes peli keskeytyy tai päättyy. Kuitenkin tilanteen niin vaatiessa on täysin sallittua offata. Nosta nyrkki otsalle ja sano "off-game". Sitten voit sanoa tai kysyä jotain vähän hiljempaa ja mahdollisimman nopeasti, ja muut tietävät, että sanot sen omana itsenäsi. Muiden kuin välittömässä läheisyydessä olevien pelaajien ei tarvitse reagoida off-gameen mitenkään. Off-gamessa voit antaa myös peliohjeita toisille nostamalla nyrkin otsalle ja sanomalla "off-game peliohje" ja kertomalla, mitä vastapelaajien tulee kuvitella, esim. "off-game peliohje, tuo tuoli alkaa leijua". Pelissä ei saa offata huvikseen (esim. kävellä ympäriinsä kuuntelemassa toisia), mutta jos tarvitsee taukoa pelistä, voi mennä off-tilaan, kerro tästä kuitenkin pelinjohdolle vaikka tekstiviestillä. Paikalla tulee olemaan myös tukihenkilöi, joiden puoleen voi kääntyä milloin vain.

Omien rajojen kommunikointi

Omien rajojen kommunikointi ja toisten rajojen kunnioittaminen on ensisijaisen tärkeää, että kaikki voivat tuntea olonsa mukavaksi, mutta myös pelata rohkeasti ja luottavaisesti. Pelissä voi käyttää turvasanaa tai ns. liikennevaloja. Turvasana on "turvasana", ja sitä voi käyttää tilanteessa, jossa toisen tekemä asia tai itseltä vaadittava toimenpide tuntuu ahdistavalta, ikävältä tai et muusta syystä halua, että tilanne jatkuu tai menee pidemmälle. Liikennevalot taas antavat vastapelaajalle nopeasti ja huomaamattomasti tietoa mukavuusalueestasi. Jos turvasanan käyttö tuntuu kömpelöltä, saman voit hoitaa vain sanomalla "off-game" ja kertomalla asiasi omin sanoin, esim. "off-game, älä purista käsivarresta niin kovaa".

Nämä koodisanat ovat käytössä sen takia, että larppaus on näyttelemistä, ja hahmosi voi haluta sanoa "Päästä mun kädestä irti!" tai "Lopeta huutaminen!" ilman, että toisen tarvitsee oikeasti noudattaa käskyä. Siksi käytetään turvasanaa, liikennevaloja tai offgame-pyyntöä kertomaan, että sinä itse toivot tilanteen loppuvan tai muuttuvan, ei hahmosi. Tietysti tilannetajun käyttäminen on toivottua ja milloin vain, jos sinulle tulee sellainen olo, että vastapelaajasi voisi olla oikeasti huonossa kunnossa, kipeä tai ahdistunut, voit kysyä myös itse asiaa. Varmuus on aina paras ja kysymällä selviää. Tämä pätee myös sairauskohtauksen tai kivun esittämiseen; voit aina kysyä "off, oletko kunnossa?", jos et ole varma, näytteleekö toinen.

Liikennevalojen & turvasanan käyttö

Voit käyttää liikennevaloja ja turvasanaa viestiäksesi vastapelaajalle tilanteen intensiteetistä ja mukavuusalueestasi, eli sanoa seuraavia koodisanoja voimakkaan tilanteen tullessa eteen. Intensiteetillä tarkoitetaan tässä tapauksessa esimerkiksi tilanteen painostavuutta, äänenvoimakkuutta tai fyysistä läheisyyttä. Voit aina off-koodeja käyttäessäsi nostaa nyrkin otsalle, jotta vastapelaaja tajuaa sinun puhuvan pelin ulkopuolisesti.

"Vihreä" = "tämä on ok, vie tilanne intensiivisemmäksi jos haluat"

"Keltainen" = "tämä on ok, mutta älä mene yhtään intensiivisemmäksi"

"Punainen" = "nyt meni vähän liian pitkälle, vähennä intensiteettiä"

"Turvasana" = "tämä on minulle liikaa, keskeytetään tilanne ja siirrytään eteenpäin"

Turvasana tai liikennevalot eivät ole loukkaus tai mikään äärimmäinen keino, jota tulisi vältellä viimeiseen asti. Sen sijaan ne ovat neutraaleja ja nopeita yhdessä sovittuja koodisanoja, jotka lisäävät pelin sujuvuutta ja mukavuutta kaikille. Ongelmallisissa tilanteissa käänny pelinjohdon tai tukihenkilön puoleen.


Debriefing & tilanteiden purkaminen

Kaikki toisten pelaajien pelin aikana tekemä ja sanoma on oletusarvoisesti tarkoitettu tehdyksi ja sanotuksi vain hahmossa ja in-game, eikä koskaan pidä olettaa, että hahmon teot, sanat tai mielipiteet kuvastaisivat mitenkään pelaajan oikeaa luonnetta. On kuitenkin mahdollista, että itsellä tai toisella in- ja off-gamen raja rikotaan tai hämärtyy, mistä voi koitua ongelmia. Paras tapa on puuttua asiaan tilanteen tullessa vastaan, ks. Rajojen kommunikointi ja turvasana, ja välttää niin sanottua "iffaamista" tai "öffäämistä", eli hahmojen esittämistä pelin ulkopuolella huvin vuoksi. Jos jokin fyysinen tai sosiaalinen kontaktitilanne jää vaivaamaan tai aiheuttaa jommalle kummalle osapuolelle jälkikäteen epävarmuutta, ahdistusta tai häiritseviä fiiliksiä, pyydämme kääntymään pelinjohdon puoleen, niin käydään tilanne yhdessä läpi.


Suuremman & pienemmän draaman sääntö

Suosittelemme ottamaan kirjoitetuista juonikuvioista kaiken irti ja tekemään sen niin, että muutkin näkevät ja joutuvat osallisiksi. Laita hahmosi juttelemaan kontakteilleen, anna salaisuuden lipsahtaa, riitele vihamiehesi kanssa avoimesti, sano ääneen nolo juttu, josta mietit kehtaisiko sanoa - nämä kaikki tuovat pelattavaa ja hauskaa katsottavaa sivullisille. Kaikkia juoni- ja kontaktikuvioita ei ole pakko pelata puhki heti pelin alettua, vaan niitä saa ja kannattaa säännöstellä pitkin päivää. Huomioi kuitenkin, että jonkun peli saattaa olla sinun juonistasi kiinni, eli lähde aktiivisesti toteuttamaan kaikkea hahmollesi kirjoitettua äläkä odota viimeisiin tunteihin.


​Play to lose & aseman pelaaminen ylöspäin

Larpissa ei ole voittajia eikä häviäjiä, vaan tarkoitus on luoda yhdessä vaihtelevaa ja monipuolista tarinaa ylä- ja alamäkineen. Epäonnistuminen ja yllättävät käänteet tuottavat usein kiinnostavampaa peliä kuin hiki päässä suoriutuminen. Tavoitteen saavuttaminen on totta kai sallittua, mutta usein hieman tylsää, jos se tapahtuu heti ja muita osallistamatta. Myöskään tarkoitus ei ole olla mahdollisimman vahva ja cool, joten jos hahmosi on kirjoitettu pelkäämään tai kunnioittamaan toista hahmoa, käyttäydy sen mukaisesti eli pelaa valtaa ylöspäin, vaikkei vastapelaajasi vaikuttaisi sinusta hirveän pelottavalta. Sama pätee siihen, jos jokin hahmo on kirjoitettu erityisen kauniiksi tai karismaattiseksi; auta vastapelaajiasi oikean vaikutelman välittämisessä.


​Hahmon juonien paljastaminen

Profiileissa tai briiffeissä saatua tietoa ei ole tarkoitus kertoa toisille ennen peliä. Hahmosta yleisellä tasolla ja vastapelaajien kanssa juttelu ennen peliä on sallittua ja suositeltavaa, mutta ole varovainen, ettet paljasta toisille pelaajille mitään salaisuudelta vaikuttavaa. Huomaa, että vaikka sinua ei haittaisi saada tai jakaa metatietoa, niin kontaktipelaajiasi se saattaa haitata todella paljon. Mallintamiskäytäntöjen ja kinkkisten kontaktien läpikäynti ja sopiminen etukäteen vastapelaajien kanssa on myös sallittua, mutta paljasta silloinkin vain tarpeellinen määrä hahmosi suunnitelmista tai profiilisi sisällöstä.


Metapelaaminen

Pelissä ei saa käyttää hyödykseen mitään tietoa, jonka on saanut off-gamessa tai jonkinlaisessa sekaannuksessa, sitä sanotaan metapelaamiseksi. Älä metapelaa, vaikka uskoisit sen tuottavan mielekästä draamaa kanssapelaajille, auttavan hahmoasi tavoitteensa saavuttamisessa tai vaikka se tuntuisi viattomalta, sillä varmuus on paras. Älä muutenkaan koskaan pyri tavoitteeseesi keinoja kaihtamatta, kuten toisten peliä rajoittamalla tai tahallaan pilaamalla. Larppaus on enemmän yhteisen tarinan luomista kuin varsinaista pelaamista.


Päihteettömyys

Peliviikonloppu on kokonaan päihteetön, koskien myös aikaa peliä ennen ja jälkeen. Kaikki hahmojen päihteidenkäyttö mallinnetaan esim. alkoholittomilla juomilla, eli mitään päihdeaineita ei nautita oikeasti. Pelissä ei saa hallussapitää eikä käyttää mitään laillisia tai laittomia huumausaineita tai reseptittömiä lääkkeitä. Täysi-ikäisten pelaajien tupakointi tapahtuu vain merkityllä alueella.

Luo kotisivut ilmaiseksi! Tämä verkkosivu on luotu Webnodella. Luo oma verkkosivusi ilmaiseksi tänään! Aloita